TÈCNICA: DIESELGATE (EL FRAU DEL DIÈSEL)

SEGUR QUE, per poc que hagueu seguit l'actualitat, heu sentit a parlar del Dieselgate. Aquest cas, també conegut com el frau del dièsel, inclou els tres problemes greus que afecten els cotxes amb motor dièsel:
  • Les mentides en les emissions
  • Els enganys en els consums
  • La contaminació en NOx i el que implica

INTRODUCCIÓ

Fa uns quinze anys els governs europeus van començar a incentivar la fabricació de vehicles amb motor dièsel, ja que deixaven anar menys emissions de CO2 que els vehicles amb motor de gasolina. En un principi els consums oficials i les emissions de CO2 oficials no es diferenciaven gaire de les reals, però...


LES MENTIDES EN LES EMISSIONS
Quan s'havia aconseguit que més de la meitat de la població disposés d'un vehicle dièsel, els governs van anar imposant lleis (de l'Euro I a l'Euro VI) que pretenien reduir les emissions de CO2 al mínim possible. Però, a partir d'un moment determinat, els fabricants, ni posant tot tipus de noves tecnologies --baixa cilindrada, turbo, common rail...--, no aconseguien els límits de les emissions de les normatives. Així doncs, moltes marques de cotxes van començar a posar dades d'emissions falses.

Això es va descobrir el 2015, amb el cas VW, i va ser quan es va començar a utilitzar el nom Dieselgate. Ara bé, encara que gairebé totes les marques de cotxes hi estan involucrades, la patacada se l'ha emportat el Grup VW, que l'any següent va ser superat per Toyota en nombre de vendes. Marques com ara Nissan, Renault, Mazda... també han estat acusades i gairebé ni s'han immutat.
Acudit que es burla de les proves d'emissions dels Volkswagen

ELS ENGANYS EN CONSUMS
A més de les retallades en emissions de CO2, també van aparèixer normatives per als consums. I igual que amb les emissions, encara que es provessin totes les noves tecnologies, molt poques vegades es van aconseguir complir les normatives. Per això és estrany trobar un cotxe que realment consumeixi el mateix que diu el fabricant, encara que en algun cas, per exemple amb la prova del Mercedes Classe A 200d, es va aconseguir un consum baixíssim.

En aquest sentit, per evitar l'engany, ara fa poc el grup PSA Peugeot Citroën ha publicat una pàgina web on es pot veure el consum real del cotxe segons el tipus de conducció.
Proves per saber el consum real, en aquest cas, d'un DS 3.


 LA CONTAMINACIÓ EN NOx I EL QUE IMPLICA

Per ser honestos, els dos primers problemes també afecten els motors de gasolina, encara que no tan greument com els dièsel, sobretot en les emissions.

Però, abans que es comencés a enganyar en els tests d'emissions i que es truquessin els consums, els governs europeus ja coneixien el problema del NOx, i igualment van afavorir els dièsel. Resulta que, si bé els cotxes amb motor dièsel no emeten tant de CO2 com els de gasolina, sí que emeten NOx, o òxid de nitrogen, que pot resultar cancerigen si se'n respira amb freqüència. Per això, com que les marques de cotxes eren conscients que els seus cotxes contaminaven, van dissenyar softwares que feien que els motors, a les proves d'emissions, no rendissin al màxim i, per tant, que deixessin anar menys emissions, per sota del límit de la normativa.

Gràfic que mostra com funciona el software, en aquest cas, de Volkswagen.
De fet, a les grans ciutats amb molta contaminació, cada cop apareixen més casos de càncer, per culpa del NOx...

Gràfica que mostra que els cotxes del grup VW tenen un nivell de NOx relativament baix. A l'altre extrem, Jeep és la marca que més contamina en nivell d'òxids de nitrogen.

Ara bé, cal tenir en compte que, si s'aconseguissin suprimir tots els cotxes amb motor dièsel, el problema de l'òxid de nitrogen encara no estaria resolt, ja que la majoria de camions i furgonetes funcionen amb gasoil.
|| GUIU R. N.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Suggeriments: