TÈCNICA: MOTORS

Motor de gasolina Duratec de Ford
UN COTXE no es pot moure sense un element imprescindible: el motor. De manera molt resumida, es pot dir que el motor produeix explosions gràcies al combustible que fan moure el cotxe. Però, com funciona un motor?

PARTS D'UN MOTOR 
Per començar, el motor consta de tres parts principals: la culata, el bloc i el càrter.

Culata: La culata és la part superior del motor. Allotja les vàlvules, les bugies en el cas dels motors de gasolina i els arbres de lleves. Les vàlvules poden ser de dos tipus: d'entrada i de sortida.
Parts de la culata
Bloc: El bloc és la part del mig del motor. Allotja els cilindres, que contenen els pistons i les bieles.
Parts del bloc
Els cilindres poden estar en línia, en V, en W o en posicions oposades (boxer).
Tipus de motors segons els cilindres
Càrter: El càrter és la part de sota del motor. És on es guarda tot l'oli; a més, allotja el cigonyal.

TIPUS I FUNCIONAMENT DELS MOTORS
Els motors es poden classificar en dos tipus segons el combustible que facin servir: de gasolina, d'encesa provocada o d'Otto, i de gasoil o d'encesa per compressió.

FUNCIONAMENT D'UN MOTOR DE GASOLINA DE 4 TEMPS
Els motors de quatre temps reben el nom del procés pel qual es produeixen les explosions que permeten moure el cotxe: admissió, compressió, explosió i escapament.

1. ADMISSIÓ
La vàlvula d'admissió de cada un dels cilindres s'obre, i el pistó baixa i agafa aire i gasolina vaporitzats de l'injector.

2. COMPRESSIÓ
Les vàlvules d'admissió es tanquen, i el pistó puja comprimint l'aire i la gasolina, mentre augmenta la temperatura de la mescla.

3. EXPLOSIÓ
El pistó està al PMS (Punt Màxim Superior), i la bugia deixa anar una espurna que crema la mescla, mentre que la pressió dels gasos mou el pistó cap avall.

4. ESCAPAMENT
S'obre la vàlvula d'escapament de cada un dels cilindres, el pistó puja al PMI (Punt Mort Inferior) i empeny els gasos cremats cap al col·lector i el tub d'escapament perquè surtin a l'exterior.

 FUNCIONAMENT D'UN MOTOR DIÈSEL DE 4 TEMPS
Els motors dièsel o de gasoil tenen molts components idèntics als de gasolina, excepte el sistema d'encesa i el d'alimentació. Els motors dièsel són més lents que els de gasolina i treballen amb més pressió, per això han de ser més robustos; en canvi, tenen un rendiment tèrmic més gran.

El seu funcionament també està basat en quatre temps, però s'hi afegeix la combustió, que substitueix l'explosió.

3. COMBUSTIÓ
La mescla d'aire i gasoil  entra a la cambra de combustió per l'injector i es crema per l'alta temperatura de l'aire.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Suggeriments: