COTXES DE FICCIÓ: GIL PUPIL·LA 4 i 5


EN AQUESTA entrada, que comprèn el quart i el cinquè llibre de Gil Pupil·la, hi ha una gran varietat de cotxes: mentre que a la quarta història, Els vaixells del capvespre, tots els vehicles són francesos perquè passa per França, a la cinquena història, L'infern de Xica-xic, hi apareixen berlines americanes dels anys cinquanta i vehicles militars dels Estats Units...

4. ELS VAIXELLS DEL CAPVESPRE (LES CARGOS DU CREPUSCLE)
Portada en català d'Els vaixells del capvespre.
La quarta entrega de la sèrie Gil Pupil·la barreja la ciència-ficció amb la novel·la negra, ja que tracta d'un conegut delinqüent, Joe la Xeringa, que s'escapa de la presó gràcies a unes sorprenents facultats sobrehumanes. L'advocat d'en Joe, a qui havia amenaçat de mort, corre perill...

COTXES DELS VAIXELLS DEL CAPVESPRE
DIBUIX
REAL
Renault Dauphine
Citroën Traction Avant 15 Six (1949)


Peugeot 203
Peugeot 403 Taxi

Citroën ID19 Taxi (1960)



 COTXES INDETERMINATS O "BARREGES"

CAMIÓ "DESAPAREGUT" (BERLIET TYPE GDM 10 W 6x2)

Cap a la meitat del llibre, un camió envesteix el Peugeot 203 i provoca aquest accident espectacular:
Aquest model de camió és un Berliet Type GPM 10 W 6x2. Però, curiosament, no es troben imatges d'aquest model de camió amb una caixa completament oberta. Es troba, per exemple, aquesta maqueta, molt similar al del còmic (aquí es poden apreciar les similituds):
Ara bé, he localitzat aquesta imatge --segurament d'un catàleg promocional-- que mostra el camió amb una caixa oberta:
Per tant, es pot afirmar que el camió és una versió oberta no documentada del Berliet Type GPM 10 W.


5. L'INFERN DE XICA-XIC
Portada en català de l'Infern de Xica-xic.
 La cinquena història de Gil Pupil·la és l'inici d'una nova etapa per al detectiu, ja que fins llavors ha estat resolent casos per França --excepte a La fuga de Sargantana, que passa en part a Gènova; però queda a prop de França i no és un país exòtic. A l'Infern de Xica-xic, en canvi, Gil Pupil·la va a un país sud-americà inventat, la república de Massacara, que és governada pel dictador Calderon, a alliberar un inventor francès que ha estat segrestat (Joan Duran, Jean Cambon en francès) perquè construeixi armes...

COTXES DE L'INFERN DE XICA-XIC
DIBUIX
REAL
Citroën Traction Avant 15 CV (1953)
Ford Custom DeLuxe (1949)
 M4 High Speed Tractor




COTXES INDETERMINATS O "BARREGES"

REO M35... AMB 4 LLUMS DAVANTERS?


El famós camió militar que condueix Gil Pupil·la en aquesta història és un Reo M35. De fet, no és l'únic vehicle militar que apareix a l'Infern de Xica-xic; com es pot veure més amunt, també hi apareix un tractor M4. Que la M no us enganyi: no significa que siguin de la mateixa marca, sinó que simplement vol dir Military, és a dir, 'militar'.

El Reo M35 tenia dos llums a la reixeta, si bé en aquest es veu un suport per al tercer; en tot cas, a cap dels M35 que he pogut trobar hi ha quatre llums.


 Però, en aquest plànol d'un M35 en blanc i negre, es veu com tenia quatre llums.
Per tant, potser Maurice Tillieux va copiar el camió d'una il·lustració com aquesta.


EDSEL CITATION 4-DOOR SEDAN (1958) AMB LLUMS POSTERIORS AL REVÉS?
 L'espia Ramon Frigo --en francès, Carlos Enrico-- condueix aquest cotxe patrulla de la policia per detenir en Gil Pupil·la i en Sargantana. Aquest model de cotxe pertany a la marca que va fundar Edsel Ford, el fill de Henry Ford; Edsel. La marca Edsel no va tenir mai èxit, i va haver de tancar cap als anys 60, sembla que per culpa del disseny revolucionari dels cotxes. 

Sembla que, quan Tillieux va mirar una il·lustració o fotografia en blanc i negre, va suposar que les formes anguloses de la part posterior del vehicle eren aletes, i es va imaginar que els llums eren el petit rectangle de baix.
 Tal com es pot observar a la fotografia, els llums són les formes anguloses que Tillieux va prendre per aletes, i el que va prendre per llums són els intermitents i reflectors.
|| GUIU R. N.

1 comentari:

Suggeriments: