COTXES DE FICCIÓ: GIL PUPIL·LA 9 (EL GUANT DE TRES DITS)


GIL PUPIL·LA (Gil Jourdan en francès) és un detectiu privat que viu a París. Va ser creat el 1956 per Maurice Tillieux, dibuixant belga. Encara que els còmics de Gil Pupil·la van ser traduïts per Albert Jané i publicats per Cavall Fort, actualment són difícils de trobar i no gaire coneguts a Catalunya.
Portada en català d'El guant de tres dits
INTRODUCCIÓ
Gil Pupil·la va acompanyat pel seu ajudant Sargantana (Libellule, en francès) i per l'inspector Crostó (Crouton). Als primers llibres, també pren protagonisme la secretària Cirereta (Queue-de-Cerise), però Tillieux li dona un paper secundari a partir del tercer llibre.

A les històries de Gil Pupil·la destaquen tant la presència dels cotxes com l'humor, que moltes vegades van junts. Per exemple, en aquest esquetx:
Tillieux, un apassionat dels cotxes, cuidava minuciosament cada detall a l'hora de dibuixar-ne un. A la primera història, La fuga de Sargantana, Gil Pupil·la condueix un Peugeot 202, que salva en Sargantana -un delinqüent- de la policia. Però, a partir del tercer llibre, El pas dels ofegats, el detectiu condueix un Renault Dauphine, més modern i gran.

En aquest apunt, em centraré en els cotxes d'El guant de tres dits, el novè còmic de la sèrie, que crec que és on surten més cotxes. A més, són de tres cultures automobilístiques ben diferents: Alemanya, Estats Units i Anglaterra.

El guant de tres dits es situa al Gomen, un país imaginari de l'Aràbia, ric en un petroli explotat per una empresa nord-americana. Per això, en aquesta història apareixen tants muscle-cars o cotxes americans. L'emir del Gomen té el desig de dominar el món, i Gil Pupil·la és enviat allà per resoldre l'enigma del guant de tres dits...

COTXES D'EL GUANT DE TRES DITS (LE GANT À TROIS DOIGTS)
DIBUIX
REAL

Pontiac Bonneville (1964)
Buick LeSabre (1964)

Buick Super Riviera (1950)
 Mercedes-Benz Unimog 401


Mercedes-Benz W111 "Fintail"

 Opel Rekord A (1964)










COTXES INDETERMINATS O "BARREGES"

MERCEDES W111 AMBULÀNCIA (O FAMILIAR?)

 Al començament del llibre, Gil Pupil·la és arrestat en aquesta curiosa ambulància que és una variant de la sèrie "Fintail" (cua amb aletes) W111. Però, l'ambulància de la sèrie W111 NO va existir. La més similar (a l'època) era la següent, de la sèrie W110:

Per tant, es pot suposar que, o bé va existir una ambulància com la dibuixada per Tillieux (un model poc conegut), o bé que el dibuixant es va inspirar en el familiar de la generació amb el codi W111.
Mercedes W111 familiar (SW)

LAND ROVER IIA FORWARD CONTROL... AMBULÀNCIA?

 Per segona vegada en la història, surt una ambulància. I, aquest cop també, és "inexistent".
El Land Rover IIA Forward Control, un camió militar creat per Land Rover, es venia com a camió de caixa oberta, com a camió de bombers o com a ambulància militar.

Les ambulàncies Forward Control d'ús militar tenien un frontal diferent, sense morro sortint. Per tant, el més lògic seria pensar que Tillieux es va inspirar en un camió de bombers IIA F.C. com el de la imatge superior per dibuixar aquesta ambulància tot terreny.
Land Rover IIA Forward Control Ambulance

CHEVROLET IMPALA AMB LLUMS POSTERIORS DE BEL AIR?
Hi ha gent que diu que els genis mai s'equivoquen. Però potser no és veritat. Té molt de mèrit saber dibuixar cotxes --a més estrangers!-- tan bé com Tillieux en una època sense internet, però això no vol dir que no cometis mai cap error.. Potser és això el que va passar en aquest mateix llibre. El cap de policia Alí i un militar destrossen dos Impala del 64, un convertible i un hardtop. Però, sorprenentment, aquests cotxes tenen els llums posteriors d'un altre Chevrolet, el BelAir, també del 64:
Chevrolet Impala '64
Chevrolet BelAir '64
Tal com es veu en aquestes imatges, el cotxe en qüestió llueix els llums posteriors d'un altre model. Es pot pensar que en realitat Tillieux va dibuixar un BelAir, que per què ha de ser un Impala si té llums de BelAir. Però és que resulta que el BelAir només es venia com a cupè i 4 portes; un BelAir descapotable / hardtop del 64 no existia. Però, quina diferència hi ha entre un hardtop i un cupè?

Un hardtop, com es mostra al dibuix de sota, és un descapotable amb un sostre rígid, és a dir una peça independent que es pot treure però no es pot guardar al maleter.

Per tant, un BelAir no pot ser. I, per l'època, ha de ser un Impala, tal com es dedueix per la forma del cotxe.

Podria ser que Tillieux s'equivoqués? O va voler canviar els llums de darrere perquè no li agradaven o trobava que no quedaven bé? Fins i tot també podria ser que ho fes expressament, com una broma dirigida als experts en cotxes... Però no se sap. Per tant, el "misteri" de l'Impala amb llums de BelAir continua obert.


A part dels cotxes, tant si no us agraden com si no, us recomano que llegiu qualsevol còmic de Gil Pupil·la: els arguments enganxen, la traducció al català és excel·lent i sempre pots acabar rient pels descosits.
|| GUIU R. N.

1 comentari:

Suggeriments: